Cechy metody Montessori
-
Swobodny wybór – dziecko decyduje z czym, jak długo, kiedy, gdzie, samodzielnie czy z kimś, będzie pracowało i utrwalało prezentowany materiał, utrwalało wiedzę.
-
Porządek – pomoce i przybory mają swoje konkretne miejsce w otoczeniu, z którego są brane i na które należy je odstawić.
-
Ograniczenia – każda pomoc jest w jednym lub kilku egzemplarzach, co pomaga ćwiczyć organizację, cierpliwość, umiejętność negocjacji i szacunek. Ilość pomocy jest dopasowywana do tego, ile dzieci ćwiczy daną umiejętność.
-
Samokontrola –dziecko jest w stanie samo zauważyć, że popełniło błąd, samo dokonać korekty i poszukiwać rozwiązań, przez to wzmacnia poczucie własnej wartości.
-
Indywidualizacja – każdy rozwija się w swoim tempie, każdy pracuje z pomocami, na które jest gotowy, a jednocześnie widząc efekt swojego działania, czuje wewnętrzną potrzebę kontynuowania i szukania dalszych inspiracji. Każdy osiąga efekty powiązane z jakością i ilością pracy oraz własnych uzdolnień.
-
Samodzielność – dzięki odpowiednio przygotowanemu otoczeniu i właściwej komunikacji nauczycieli, dzieci budują poczucie własnej wartości oraz świadomość sprawczości.
Wychowanie w szkole w praktyce
-
Grupa mieszana wiekowo, w której dzieci wzajemnie się wspierają, chętniej pracują, od siebie uczą, wzajemnie sobie pomagają oraz wiecznie „docierają”, badają granice i ćwiczą się w rozwiązywaniu konfliktów.
-
Wychowujemy dzieci do przejęcia odpowiedzialności za własny proces rozwoju i edukacji.
-
Prowadzimy dzieci do samodzielności w podejmowaniu codziennych decyzji nt. jakości pracy.
-
Przygotowujemy dzieci do życia.
Praca własna
-
Praca własna to najważniejszy czas każdego dnia - kiedy dziecko może korzystać z materiału rozwojowego Montessori przygotowanego w otoczeniu oraz otrzymuje lekcje od nauczycieli.
-
Czynności wykonywane przez dziecko dają mu poczucie satysfakcji, uczą wykonywania zadań do końca, pozwalają na doświadczenie pełnej koncentracji i radości z właściwie wykonanego zadania.
-
Nauka w tym systemie stawia wyzwania w organizacji czasu pracy przez dziecko. Nie każdy uzyskuje te same efekty pracy.
"Co zrobi ręka, zapamięta głowa"
Ta myśl dr Marii Montessori znajduje potwierdzenie w wynikach najnowszych badań na temat neurodydaktyki i sposobach uczenia się. Z tego też powodu nasze sale wyposażone są w dokładnie przemyślane pomoce, które pozwalają uczniom na samodzielną pracę i prowadzą od konkretu do myślenia abstrakcyjnego.
Poznaj kilka naszych pomocy
Szachownica o kształcie prostokąta z 36 polami służy do nauki mnożenia. Barwy kwadratowych pól nawiązują do barw hierarchicznych, przechodzą przez szachownicę po przekątnej. Wartości hierarchiczne rosną od dolnego prawego rogu (zielone/jedności) do dolnego lewego rogu: od 1 do 1 000 000 i w górę od dolnego prawego rogu do prawego górnego rogu: od 1 do 1000. Dzięki tej pomocy dzieci z już od 1 klasy wykonują działania mnożenia liczb wielcyfrowych, co daje im poczucie satysfakcji działania na wielkich liczbach i posługiwania się wartościami setek tysięcy, milionów itd.
Znaczki to pudełko wypełnione kafelkami zgodnie z barwami hierarchicznymi – jedności, dziesiątek, setek i jedności tysięcy. Materiał służy do nauki mnożenia, dodawania, odejmowania i dzielenia. Pozwala na zrozumienie procesu prowadzącego do zapisu w słupku. Mimo swojej prostoty pozwala na wykonywanie skomplikowanych działań i dokładnego przeprowadzenia ucznia przez wszystkie etapy i różnorodne przykłady (np. dwu- lub trzycyfrowego dzielnika, zera w ilorazie, zera w dzielniku).
Liczydło składa się z siedmiu drucików, z których każdy zawiera dziesięć koralików w kolorach hierarchicznych. Po lewej stronie ramy zapisana jest kategoria dla każdego z drucików. Tła dla hierarchii są następujące: zakres jedności zapisany jest na białym tle, tysiące na szarym, a miliony na czarnym. Materiał służy najpierw do budowania i zapisywania na papierze liczb powyżej 1000, nauki porządku liczb, a potem operacji w zakresie do miliona.
Płaskie liczydło bez kolorów hierarchicznych i odstępów pomiędzy poszczególnymi kategoriami. Na tablicy pod drucikami liczydła znajdują się czarne linie wskazujące, w którym miejscu należy rozpocząć mnożenie, mnożąc przez jedności, dziesiątki, setki czy tysiące. Na dole ramy liczydła znajduje się seria zer. Z tą pomocą ćwiczymy mnożenie pisemne.
Laboratorium to rozbudowany zestaw tablic, tacy z siedmioma stojakami z próbówkami wypełnionymi koralikami w trzech hierarchicznych kolorach, tablic do dzielenia i pionków. Za jego pomocą ćwiczymy dzielenie bez reszty, dzielenie z resztą, dzielenie z zerem w ilorazie, dzielenie przez liczbę dwucyfrową itd., wraz z zapisem wszystkich etapów. Celem jest zrozumienie i przeprowadzenie działania pisemnego dzielenia na konkrecie, a następnie przejście do działań wyłącznie w abstrakcie.
Tablica do ułamków dziesiętnych to pomoc umożliwiająca poznanie, zrozumienie i działanie na materiale hierarchicznym w zakresie ułamków dziesiętnych. Za pomocą tablicy, dziecko poznaje ułamki dziesiętne i uczy się wykonywać obliczenia - dodawania, odejmowania i mnożenia na liczbach dziesiętnych i całkowitych.
Ruchomy alfabet (wersja zaawansowana) umożliwia naukę rozróżniania liter i głosek, przygotowuje do pisania budowania słów i zdań oraz pisania. Dzięki niej każde dziecko może ćwiczyć inny poziom trudności słów, a także tworzyć słowa zgodne z jego zainteresowaniem – kosmosem, botaniką, zoologią itd.
Pudełko symbole gramatyczne - Zestaw zawiera 10 symboli: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, przyimek, zaimek, wykrzyknik, partykuła, spójnik. Wraz z pudełkami gramatycznymi poszczególnych części mowy pozwala na ćwiczenie gramatyki w różnorodny i atrakcyjny dla dzieci sposób.
Minerały – bogate wyposażenie w minerały, skamieliny, kamienie szlachetne daje nieograniczone możliwości zgłębiania wiedzy z zakresu geologii i astronomii. Dzieci uczą się nie tylko skali twardości Mohsa, ale wykorzystują zainteresowanie geologią do pracy projektowych, eksperymentów, ale również do kaligrafii i zadań matematycznych.
Ułamki - Zestaw składa się z dziesięciu czerwonych kół o średnicy 10 cm umieszczonych w kwadratowych zielonych ramkach. Jedno koło jest całe, a pozostałe podzielone są na 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,9 i 10 równych części, umożliwiają przeprowadzanie działań na ułamkach zwykłych na konkrecie. Uzupełnieniem są pudełka z kołami podzielonymi do 1/20.