
13 luty 2018
O szkole
Ponad sto lat temu Maria Montessori stworzyła spójny program pedagogiczny, który mimo upływu czasu nie stracił nic na aktualności, przeciwnie, w szybko zmieniającym się świecie, pozwala nam określić ponadczasowe wartości i podejście do Dziecka, tak by w rzeczywisty sposób wspierać je w rozwoju.
Realizowany przez nas edukacyjny program Montessori pozwala Dzieciom doświadczyć radości z uczenia się, wspierając jednocześnie rozwój poczucia własnej wartości i przygotowując je do dorosłości i umiejętności podejmowania decyzji.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori realizuje ustaloną dla szkół podstawowych przez Ministerstwo Edukacji podstawę programową i ramowy plan nauczania, a nadzór nad nią sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
Cechy szkoły Montessori:
- środowisko i metody nauczania wspierają samodzielność i samodyscyplinę;
- materiał naukowy dostępny jest w setkach pomocy i kart pracy na klasowych półkach;
- trzyrocznikowa grupa 24 dzieci, 2 nauczycieli;
- dwa bloki pracy własnej;
- komunikacja bez przemocy, brak kar i nagród;
- przygotowanie do życia, rozwiązywania problemów, nauka krytycznego myślenia i empatii wobec innych;
Dziecko:
- realizuje program zgodnie ze swoimi możliwościami, nie nudzi się, ani nie czuje się gorsze;
- poznaje i formułuje pojęcia poprzez materiały do samoedukacji;
- pracuje nad danym materiałem i zadaniem tak długo jak potrzebuje, aby posiąść daną umiejętność;
- planuje pracę wraz z nauczycielem i wspólnie omawiają uzyskane efekty;
- zauważa własne błędy dzięki informacji zwrotnej zawartej w materiale dydaktycznym;
- może pracować w miejscu, które samo wybierze, może się przemieszczać i cicho komunikować (nie przeszkadzając innym w pracy);
- nie musi odrywać się od pracy, ponieważ skupienia nie przerywają dzwonki.
Dlaczego dzieci uczą się efektywnie, z pasją i przyjemnością?
- Dzieci uczą się w swoim tempie, mogą wielokrotnie powtórzyć dany materiał, jeśli tego potrzebują.
- Blisko 200 gotowych pomocy rozwojowych dostępnych w klasie ułatwia wizualizację tematu, umożliwia rozwój wyobraźni i czyni pracę przyjemniejszą i bardziej zajmującą.
- Rzeczywista integracja treści programu z różnych obszarów powoduje, że Dziecko wie, po co nabywa daną wiedzę, może ją wykorzystywać i łączyć wątki wielu dziedzin, które codziennie się przenikają.
- Dzieci mają poczucie dobrze wykonanej pracy widząc jej efekty, mając świadomość, że mają wpływ na jej temat, zakres i jakość.
- Dzieci czują się bezpieczne i pragną pozyskiwać wiedzę nie ze względu na ocenę lub pochwałę, ale ze względu na wewnętrzną satysfakcję z uzyskanego efektu. Nie są motywowane zewnętrznie. Nie pracują dla oceny lub z obawy przed złą oceną lub karą.
- Dzieci czują się odpowiedzialne za podejmowane zadania, doprowadzanie ich do końca i za uzyskane efekty, uczą się prezentować wyniki swojej pracy i dyskutować na jej temat.
- Dzieci mają wybór w pracy w zakresie: miejsca (przy stole, na podłodze, na kanapie), czasu (dowolnie długo, ponieważ nie ma dzwonków) i partnera (indywidualnie, w parze, w małej grupie).
Dlaczego Dzieci lubią nasza szkołę?
- Czują się szanowane w swojej indywidualności.
- Mogą realizować poważne zadania dopasowane do ich poziomu rozwoju, nie muszą nudzić się słuchając na lekcji czegoś, co już wiedzą.
- Zyskują praktyczną wiedzę na temat świata, zachodzących w nim procesów, potrafią umiejscowić siebie w świecie, ich wybory obdarza się zaufaniem.
- Wiedzą, że nauczyciel wierzy w ich siły i nie ocenia, wspiera, jeśli pomoc jest potrzebna, ale nie wyręcza i nie przeszkadza, gdy Dziecko wierzy, że jest w stanie sprostać zadaniu.
- Mogą pracować w swoim tempie.
- Mogą współdecydować o charakterze zadań utrwalających materiał.
- Uczą się dla siebie i są dumne ze swoich osiągnięć.
- Nie czują presji i rywalizacji, bo nie są oceniane i porównywane między sobą przez nauczyciela, ale ich wiedza jest weryfikowana.
- Mają prawo do błędu, a ich starania i osiągnięcia nauczyciel traktuje z szacunkiem.
Dlaczego ta szkoła daje nie tylko wiedzę, ale przygotowuje również do życia?
- Dzieci samodzielnie rozwiązują problemy.
- Dzieci uczą się planowania swojej pracy i odpowiedzialności za nią.
- Dzieci są świadome swoich mocnych stron i obszarów wymagających wsparcia.
- Dzieci mają nieograniczoną niczym chęć zdobywania wiedzy.